Tlf. 98170099
Professionel rådgivning & Certificeret farvestyring
Farvekontrol og måling for grafisk branche og industrien
Professionel support og service siden 1993

Pantone Connect – er det pengene værd?

Adobe skipper ”gratis” Pantone biblioteker i Creative Cloud marts 2022!

 

Adobe annoncerede i November 2021 “In March 2022, the PANTONE Color Libraries that are pre-loaded in Adobe Photoshop, Illustrator, InDesign, Adobe Color and Adobe Capture will be removed from future software updates.”

Der har verseret rygter om at Adobe og Pantone var blevet rygende uenige om licensaftaler for distribution af Pantone bibliotekerne sammen med Adobe CC softwaren. Ifølge Marcie Foster (director of brand management and marketing communication hos Pantone) er der ingen kurrer på tråden mellem de to firmaer og ”årsagen til fjernelsen er den forældede implementering af PANTONE-biblioteket i Adobe-apps, hvilket medfører, at mange nyere farver mangler”, udtaler Marcie Foster.

 

Hvad skal vi med Pantone spotfarver i det hele taget?

Mange grafikere spørger sig selv, hvad skal vi med spotfarver? Vi printer altid i CMYK og det meste af vores layout og art direction er digitalt dvs. til web publicering og dermed sRGB farverummet.

Spotfarver uanset om de er fra Pantone, NCS eller f.eks. RAL farver har dog stadig deres berettigelse. Først og fremmest i emballageindustrien, her er det et vilkår indenfor bl.a. flexotryk, at det ikke er muligt at gengive logofarverne fra de forskellige brand owners ved at blande disse af CMYK. Ved flexotryk er det vanskeligt at styre sammensatte farver når trykpressen kører 300 til 600 meter i timen. Yderfarver såsom postkasserød, orange og refleksblå kan ikke gengives med CMYK farvesæt, men kræver at trykfarven bliver mikset til den aktuelle farve og dermed optager et af farveværkerne i trykpressen. 

Vifter fra Pantone, NCS (maling bl.a.), RAL Classic (Industriprodukter, Plast og Bygningsdele). Uden disse ville megen farvekommunikation være voldsomt besværligt!

 

Giver det mening at bruge Pantone spotfarvebibliotekerne i en grafisk virkelighed anno 2022?

Rigtig mange grafikere arbejder i dag næsten udelukkende med webpublicering, måske suppleret af produktion af visitkort og messestande, hertil kommer bannere, plakater og bilindpakning.

I denne grafiske virkelighed kan Pantone bibliotekerne stadig give mening. Udfordringen for al arbejde med farver i kæden fra grafiker til kunde over underleverandør (digitalt trykkeri, offset, heatset og avis) er at kommunikere farven sikkert.

Hvis al diskussion om en farve i kæden fra grafiker til kunde over underleverandør skal undgås uden brug af en farvevifte (Pantone), kræver det at alle i kæden er i besiddelse af en kalibreret monitor som minimum (Eizo eller lignende). Skal det være helt skudsikkert kræver det certificeret prøvetryk og en betragterboks f.eks. fra Just Normlicht med standardiseret betragtningslys (5000 kelvin for evaluering af prøvetryk).

Alternativet er at man hos alle i kæden er i besiddelse af en frisk Pantone vifte. Til nød kan man også vurdere farven på en kalibreret skærm.

For de som arbejder med digital produktion (og analog offset) med begrænset farverum (CMYK) er det en rigtig god ide at alle i kæden har en Pantone Color Bridge, således at kunde og grafiker kan vælge farver som ikke ”dør” helt i CMYK udgaven. Anderledes forholder det sig, for de som kun arbejder med webpublicering. Her kan over 90% af Pantone farverne gengives rimeligt korrekt.

Farven til venstre er Pantone Solid Coated-V4 til højre samme farve i CMYK (Coated FOGRA39), disse eksempler viser tydeligt at visse farver er pænt udenfor CMYK farverummet!

 

Et yderligere godt argument for at arbejde med spotfarver er, at det giver underleverandøren (trykkeriet) mulighed for at justere en logofarve uden at ændre i et tilhørende billede.

Eksempel: plakat med glade unge mennesker og et Coca Cola logo, den røde er for svag i printet og trykkeriet øger magenta og yellow for at ramme. Resultat er at de glade unge mennesker bliver lyserøde i ansigterne. Ved anvendelse af en rød spotfarve kan denne justeres separat af trykkeriet via indstillinger i deres RIP (programmet, som styrer printerens farvegengivelse) uden at det påvirker de øvrige elementer i jobbet.

 

Pantone Connect – afløseren for de præinstallerede Pantone biblioteker og lidt til..

Pantone Connect er en abonnementstjeneste, der fungerer som plug-in til Adobe CC og som app til iOS og Android smartphones. Prisen i Danmark er 395,- dkk årligt.

Er prisen rimelig? Det enkle svar er både og. For de grafikere eller underleverandører (trykkerier) som blot skal slå en farve op er det dyrt. Men hvis man bruger alle features i de 2 apps, som er inkluderet i abonnementet er det faktisk ganske fornuftigt.

Velkomstskærm fra Pantone Connect plug-in til Adobe CC, oversigt over muligheder i app'en, visning af farverne i et bibliotek og eksempel på funktionen Color Story.

 

På nettet kan man finde artikler som omtaler den nye situation pr. marts i år som ”Pantone/Adobe split” men det skal tages med et gran salt. Hvis man beslutter sig for at købe (eller teste) Pantone Connect sker det gennem Adobe Creative Cloud App’en under ”Stock & Markedsplads”, her kan den som regel findes under udvalgte plug-ins ellers søger man blot efter den. Pantone Connect kan installeres uden betaling, men forsøger man at tilføje en farve til ”swatches” kommer en dialog op, hvor man skal frem med kreditkortet!

 

Er Pantone Connect så pengene værd?

Ja, hvis man har brug for alle de faciliteter, som findes i de to app's (app'en i Adobe CC og app'en til smartphone).

Nej, hvis man blot har brug for at slå en Pantone farve op af og til eller har en produktion, hvor spotfarver ikke er relevant.

For de som skal bruge bibliotekerne fra Pantone ganske sjældent, kan man stadig manuelt installere Pantone biblioterne og anvende dem, som man plejer. Der findes flere glimrende video'er på nettet der beskriver hvordan.

 

Adobe Connect bliver anmeldt detaljeret i en kommende artikel.

Rune Eklund er indehaver af DCD, CGSnordic og Center for Grafisk Kvalitet, (www.grafiskkvalitet.dk) er akkrediteret til at ISOcertificere

grafiske virksomheder og tidligere fagredaktør ved det danske Macworld.

Arbejder mest med farvestyring og grafisk kvalitetsstyring med alle fra enkeltmands grafiske virksomheder

til trykkerier, bureau’er, global detailhandel og brand owners.